Skip to main content

CRM voor dummies (Deel 2/3): Hoe werkt CRM?

Informatie voor CRM beginners

In deze blog leer je binnen 5 minuten hoe CRM werkt. Hiervoor heb je geen voorkennis nodig en zal zo min mogelijk vakjargon gebruikt worden. In deze blog beantwoorden we de volgende vragen:

  1. Hoe werkt CRM?
  2. Hoe gebruik je CRM?
  3. Hoe start je met CRM?

Hoe werkt CRM?

In de vorige blog leerden we wat CRM is; zo helpt een CRM-oplossing door snel klanteninformatie beschikbaar te maken voor de gehele organisatie. Maar hoe werkt dit in de praktijk? Gegevens van (potentiële) klanten worden ingevoerd of geïmporteerd in het CRM-systeem. Deze gegevens kunnen adressen en namen zijn, maar ook het beschikbare budget of contactvoorkeur van de klant.

Deze informatie is vervolgens makkelijk te vinden en altijd beschikbaar in de beveiligde ‘Cloud’ omgeving (bereikbaar via het internet). Zo verminder je kostbare zoektijd en ben je nooit meer gegevens kwijt!

Hoe gebruik je CRM?

Om CRM effectief te gebruiken moet je de klanteninformatie updaten wanneer je nieuwe relevante informatie verzameld hebt over een (potentiële) klant. Het vaststellen welke informatie relevant is voor een organisatie is dan ook een belangrijk onderdeel van CRM. Hiermee zorg je ervoor dat iedereen binnen de organisatie dezelfde werkwijze hanteert in zijn of haar omgang met klanten.

“Een belangrijk onderdeel van CRM is het structureren van de eigen werkprocessen.”

Door voor elke nieuwe klant de juiste relevante informatie te verzamelen verminder je potentiële fouten. Vervolgens kan je CRM gebruiken om je (potentiële) klanten te filteren/segmenteren op deze informatie. Zo verzamel je binnen enkele minuten een lijst met klanten uit specifieke provincies, met een bepaalde grootte, voor een gerichte e-mailcampagne. Gerichter en persoonlijker klanten aanspreken met je (marketing) activiteiten, het lijkt bijna Customer Relationship Management.

Hoe start je met CRM?

Het is een cliché, maar de beste manier om te starten is om het gewoon te proberen. De twee meest voorkomende start manieren zijn dan ook:

  1. Het aanvragen van een demo
  2. Een gesprek aangaan met een consultant

Het beginnen met CRM is namelijk puur een nieuwe manier om klantinformatie die je nu al hebt (zoals in je mail of hersenen) makkelijker opvraagbaar te maken. Weet je nog niet zeker of dit je tijd wel waard is? Stel jezelf dan de volgende vragen:

  • Welke klantinformatie is voor mijn organisatie van belang?
  • Hoeveel tijd zijn wij nu kwijt aan het verzamelen van deze gegevens?
  • Hoe vaak op een werkdag moeten wij deze informatie verzamelen?

Als een CRM oplossing jou of je medewerkers meer dan 30 minuten per werkdag kan besparen, raden wij aan om een vrijblijvend gesprek met een consultant aan te gaan.

That’s it! Je weet nu hoe CRM werkt. In de volgende ‘CRM voor dummies’ blog leer je binnen 5 minuten waarom jij een CRM-oplossing moet gebruiken. Wil je weten hoe wij jouw bedrijf kunnen helpen? Neem dan contact met ons op.

DYNAMICS 365 SLIMME START

Snel starten met het CRM voor het MKB.

Stephan.Steijger

Author Stephan.Steijger

More posts by Stephan.Steijger

Leave a Reply