pijl naar benedenpijl naar linkspijl naar rechtspijl naar bovenKalenderVinkjeMail icoonFacebook icoonDeel icoonLinkedIn icoonTelefoonPlayWhatsApp icoonYouTube icoon Ga naar content
Bel ons: 036 - 799 8130
(Ma t/m vrij 8:30 - 17:00)
Vraag offerte aan
Menu
CRM voor dummies (Blog 3/3) – Waarom moet ik CRM gebruiken?

CRM voor dummies (Blog 3/3) – Waarom moet ik CRM gebruiken?

Beoordeel snel of CRM iets voor jou is

In de vorige blogs is simpel en kort voor CRM beginners uitgelegd Wat CRM is en Hoe CRM werkt. In deze laatste blog van de serie leer je binnen 5 minuten waarom jij CRM moet gebruiken, zonder vakjargon, voorkennis of er een salespraatje van te maken. Om dit te doen behandelen we de volgende vraagstukken:

  1. Hoe belangrijk is jullie klantinformatie?
  2. Welke mate van structuur is er binnen de organisatie?
  3. Hoeveel sturing wil je geven aan de organisatie?

Hoe belangrijk is jullie klantinformatie?

Natuurlijk is jullie klantinformatie belangrijk, maar we maken een onderscheid tussen organisaties die bij het inbellen van de klant al moeten weten wat de huidige status van de klant is, of waar deze klantinformatie gerust nog 1 dag kan wachten tot de accountmanager terug is van zijn papa-dag.

Enkele factoren die invloed hebben op dit onderscheid zijn bijvoorbeeld:

  • Grootte van de organisatie (aantal medewerkers)
  • Hoeveelheid (belangrijke) informatie per klant
  • Risico van data-verlies

Waarbij de medewerkers van een kleinere organisatie nog de mogelijkheid hebben om recente klantinformatie te delen zonder CRM oplossing (Via vergaderingen, Notities, Excel sheets etc.), wordt dit steeds moeilijker naarmate de onderneming verder groeit. Dit geldt voor groei van zowel het aantal medewerkers als het aantal klanten!

Beoordeel verder hoeveel impact het verlies van klantinformatie of andere data een invloed heeft op de bedrijfsvoering. Een CRM oplossing kan een manier zijn om dit risico drastisch te beperken.

Welke mate van structuur is er binnen de organisatie?

Een belangrijke reden waarom organisaties beginnen met een CRM oplossing is het aanbrengen van meer structuur binnen de organisatie. Hierbij kan je denken aan het structureren van de werkprocessen (verder uitgelegd in de vorige CRM voor dummies), maar ook het toepassen van dezelfde maatstaven en targets binnen de organisatie.

Stel je voor dat het volgende wordt gezegd bij een meeting: “De Marketing afdeling heeft 100 leads verzameld bij de laatste beurs en Sales heeft 5 klanten binnengehaald afgelopen periode!”

Dit klinkt goed, maar in hoeverre weet je nu hoe succesvol de Sales of Marketing afdeling is? Hoeveel marketing leads zijn ook echt klant geworden? Wat is de Return On Investment (ROI) van de marketingcampagne? Wat is het slagingspercentage van de Sales afdeling? Hoe ziet de Sales Pipeline voor de komende periode eruit? Een CRM oplossing kan antwoorden geven op deze vragen en geeft daarmee meer structuur aan de afdelingen. Daarnaast leidt het inzicht in dezelfde gegevens en resultaten tot een effectievere samenwerking tussen verschillende afdelingen.

“80% van de marketing content wordt nooit gebruikt door de Sales afdeling”
- contentmarketinginstitute.com Feb. 2015

Denk na over hoeveel van de bovenstaande vragen jij kan beantwoorden voor je organisatie, oftewel: Hoeveel structuur is er binnen jouw organisatie aanwezig?

Hoeveel sturing wil je geven aan de organisatie?

Wellicht wel de belangrijkste reden voor het management en directie om te besluiten om een CRM oplossing aan te schaffen is de mogelijkheid om sneller en makkelijker sturing te kunnen geven aan de organisatie. Het vastleggen van belangrijke informatie en activiteiten met (potentiële) klanten geeft een direct inzicht op de huidige stand van zaken. Daarnaast kunnen de jaarlijkse budgetten beter worden ingeschat op basis van de Sales Pipeline en ROI bepaling op marketing campagnes.

Een CRM oplossing geeft dus meer handvaten voor managers om de organisatie de juiste kant op te sturen. Deze sturing geldt ook voor specifieke afdelingen, zo kunnen Marketing & Sales afdelingen beter segmenteren aan de hand van behaalde resultaten.

CRM = tijd besparen

De voornaamste functie van een CRM oplossing is het besparen van tijd. Of dit nu voortkomt uit tijdbesparing bij het opzoeken van klantinformatie, verzamelen van sturingsinformatie of het automatiseren van verschillende werkprocessen. Tijd is het kostbaarste bezit van een ondernemer. Twijfel je of een CRM systeem iets voor jou is? Beoordeel dan goed of elementen van een CRM oplossing tijd voor jouw organisatie kan besparen! Als een CRM oplossing jou of je medewerkers meer dan 30 minuten per werkdag kan besparen, raden wij aan om een vrijblijvend gesprek met een consultant aan te gaan.

That’s it! Ik hoop dat je na lezen van de 'CRM voor dummies' serie een goed idee hebt gekregen van wat CRM is, hoe het werkt en waarom het handig kan zijn. Wil je weten hoe wij CRM voor jouw bedrijf kunnen inzetten? Neem dan contact met ons op.

Let op: je e-mailadres wordt uitsluitend voor marketingdoeleinden gebruikt door MKB365. Door op 'Download E-book' te klikken ga je hiermee akkoord. Bekijk onze privacyverklaring.

Wij geloven in altijd en overal slimmer werken

In ‘CRM voor dummies’ wordt de belangrijkste CRM informatie voor beginners uitgelegd in ‘normaal Nederlands’. Geen vakjargon en te volgen zonder voorkennis. In de trilogie van korte blogs worden de volgende onderwerpen behandeld:

  1. Wat is CRM?
  2. Hoe werkt CRM?
  3. Waarom zou ik CRM gebruiken?
Geschreven door:
Arjan Baken
365 Consultant
Stel mij een vraag
Aanbevolen voor jou
Oplossingen