pijl naar benedenpijl naar linkspijl naar rechtspijl naar bovenKalenderVinkjeMail icoonFacebook icoonDeel icoonLinkedIn icoonTelefoonPlayWhatsApp icoonYouTube icoon Ga naar content
Bel ons: 036 - 799 8130
(Ma t/m vrij 8:30 - 17:00)
Vraag offerte aan
Menu
De haalbaarheid van Software (1/3) – Aanzetten

De haalbaarheid van Software (1/3) – Aanzetten

In veel gesprekken beginnen we beleefd met de vraag: 'hoe gaat het?' Het antwoord wat ik al enige tijd krijg is 'druk'. Ik betrap mijzelf erop dat ik dit modewoord ook steeds vaker gebruik. De economie zit in de lift, er is meer geld te besteden binnen het MKB, maar toch is er één factor wat de term 'druk' het beste omschrijft: tijdsgebrek. 

Als organisatie, die zich richt op het MKB, geeft dit kansen. Dit betekent dat er GEEN tijd meer is voor uitgebreide (markt)onderzoeken, het inventariseren van wensen/behoeftes (RFI) en dit uit te schrijven in projectplannen en adviesrapportages. De markt verandert steeds sneller. Dit betekent dat we moeten meebewegen met de vraag:

Hoe kunnen we ons werk slimmer organiseren en toch tijd overhouden om te veranderen? 

Kies voor software die je kunt 'aanzetten'. Te vaak hebben we gezien dat software wordt gekocht op basis van een presentatie of printscreen waarbij het eindresultaat pas na de implementatie (6-12 maanden) echt zichtbaar is. Hierdoor loopt de adoptie van de software een groot risico. De keuze voor de software is immers lang geleden gemaakt, terwijl de innovaties zich in hoog tempo opvolgen. Voldoet de gemaakte keuze nog aan de juiste standaard? Is dit een desinvestering geweest? 

Deze vragen ontvangen we steeds meer. Kies daarom voor software die je kunt 'aanzetten'. Hier lenen SaaS-oplossingen (software die geleverd wordt in een cloud-omgeving) zich uitstekend voor. Daarnaast zijn er nog meer valkuilen: 

  1. Geen strategie
    Net als bij marketing en sales is het hebben van een visie cruciaal. Je gaat ook niet zomaar lukraak bedrijven bellen om leads te genereren. Wat is het doel? Wat moet het systeem kunnen? Wie gaat er in werken? Et cetera. 
  2. Teveel functionaliteiten 
    Vaak wordt gekozen voor een bekend systeem met veel functionaliteiten. Echter, hoe meer functionaliteiten een systeem heeft, hoe onduidelijker het vaak is voor de gebruiker. Kies dus een systeem dat voldoet aan je basiswensen, meer niet. 
  3. Hoge verwachtingen 
    Een CRM-integratie is veel werk en kost vaak redelijk wat geld. Dat wil je niet doen als je niet overtuigd bent van het resultaat. Vaak worden er onrealistische verwachtingen geschept bij het implementeren van CRM. Een CRM-systeem zorgt er niet ineens voor dat je meer klanten krijgt. Je moet het alsnog zelf doen. Bovendien is erg lastig te meten wat het effect van een CRM-systeem daadwerkelijk is. Zie het dan ook vooral als hulpmiddel om je afdeling beter te organiseren. 
  4. Niet ‘bij de tijd’ 
    Leveranciers van CRM-systemen staan er niet om bekend heel innovatief te zijn. Tal van leveranciers zijn dan ook niet erg snel met het implementeren van mobile en/of ontwikkelingen op het gebied van bijvoorbeeld social media. Kanalen zoals Linkedin en Facebook bieden een enorme bron aan informatie over de behoefte en interesses van je contactpersonen. Kies dus een systeem dat bewijsbare integraties met social media bevat en dat geschikt is voor de smartphone. 

Een slim softwarepakket vraagt om een slimme keuze.

Let op: je e-mailadres wordt uitsluitend voor marketingdoeleinden gebruikt door MKB365. Door op 'Download E-book' te klikken ga je hiermee akkoord. Bekijk onze privacyverklaring.

Geschreven door:
Ronald Hoek
Co-Founder
Stel mij een vraag
Aanbevolen voor jou